ANUARI ALERTA ESTIGMA

Per primera vegada, l’equip d’activistes Alerta Estigma d’Obertament fa públic l’Anuari Alerta Estigma: un resum de les seves activitats anuals, els missatges detectats i la tipologia d’aquests. Volem que aquesta eina resulti útil per a totes aquelles persones que volen mantenir una actitud oberta i sensibilitzada vers l’estigma i la discriminació dels qui convivim amb un problema de salut mental.

Alerta Estigma és un programa desenvolupat per un equip d’activistes d'Obertament, persones amb problemes de salut mental, que posa el focus en els missatges dels mitjans de comunicació i els comportaments de les entitats, organitzacions o institucions, i els adverteix i educa quan emeten missatges que estigmatitzen, ofenen o fomenten estereotips sobre la salut mental. També els dóna suport i encoratja si emeten continguts i missatges positius o acurats sobre salut mental. Durant l’any 2013 l’equip Alerta Estigma va analitzar 51 casos i donar resposta a un total de 27 alertes. Aquestes són algunes de les conclusions que es desprenen de l’Anuari Alerta Estigma.

La majoria de les alertes, el 74,7%, provenen de missatges publicats a mitjans de comunicació, principalment en continguts informatius de premsa escrita. Pel què fa a les alertes negatives, és a dir, missatges que associen connotacions negatives al fet de tenir un problema de salut mental, un 60% de continguts informatius tractats per Alerta Estigma tenen a veure amb la relació entre trastorn mental i violència. Les alertes positives, aquells missatges que enfoquen positivament els problemes de salut mental, tan sols representen un 29,62% del total. Generalment, aquests missatges solen estar vinculats a un tractament normalitzat de la problemàtica de salut mental com un trastorn habitual, normal, que sempre es pot tractar, i del que la persona es pot recuperar.

Finalment, l’anuari proposa un seguit de recomanacions lingüístiques que ajuden a millorar la comprensió i les actituds cap a les persones amb un problema de salut mental.  Pots trobar més recursos per a professionals de la comunicació a la sala de premsa. Descarrega't Anuari Alerta Estigma clicant aquí: http://obertament.org/ca/informat/el-60-de-les-noticies-tractades-a-alerta-estigma-associen-transton-mental-amb-violencia