28-04-2020

ACOMPANYAMENT AL CONFINAMENT A LES PERSONES USUÀRIES DELS SERVEIS LLARS AMB SUPORT DE FUNDACIÓ LAR

Des dels Serveis de Llars amb Suport  de Fundació Lar s’han seguit des del primer moment totes les instruccions i protocols activats des del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, així com del Departament de Salut, i en concret, del Servei Català de la Salut i l’Agència de Salut Pública, per tal de fer front de forma adequada a la complexa situació relacionada amb la prevenció i protecció de la infecció per la Covid-19.

A data d’avui ens sentim molt afortunats de poder informar que cap de les persones usuàries del servei de Llars amb Suport ha estat infectat pel Covid-19, així com tampoc cap membre de l’equip professional. Un especial reconeixement a les persones usuàries de les quatre llars amb suport de l’entitat, pel seu gran esforç d’adaptació a aquesta situació tant excepcional.

Des del passat 13 de març, a nivell d’organització interna dels serveis es van establir varies mesures de protecció:

-          Informar amb transparència i de forma actualitzada, els protocols i guies  que s’han anat publicant des dels Departaments corresponents de la Generalitat, i del Ministeri de Sanitat. Agraïm l’esforç de Fòrum Salut Mental per l’incansable suport realitzat a les entitats associades per proporcionar tota la informació actualitzada que s’ha anat publicant d’una manera permanent i intensa.

-          Facilitar material de protecció als professionals d’atenció directa.

-          Realitzar horari d’intensiu per facilitar la conciliació familiar.

-          Concentrar les visites a una sola educadora a cada llar amb suport, per tal de reduir la mobilitat i evitar el màxim de contactes socials possibles.

-          Augment de la intensitat i freqüència del seguiment telefònic professional a les persones usuàries. Mantenint com sempre l’atenció i disponibilitat telefònica per atendre qualsevol urgència.

-           Aplicació del teletreball durant els espais d’atenció indirecte.

-          Adaptació dels Protocols d’actuació per la Covid-19: Protocol d’higiene personal, de neteja i desinfecció de la llar, d’alimentació, i elaboració d’un nou Protocol d’actuació en cas  d’infecció de SARS-CoV-2. Cadascun d’ells amb annexes específics com a suport visual didàctic per les Llars amb Suport.

-          Oferir el retorn voluntari al domicili familiar a les persones usuàries, d’acord amb les instruccions de l’Agència de Salut Pública del Departament de Salut, i de la Direcció General de l’Autonomia i Personal i la Discapacitat .

De les 22 persones ateses a les llars amb suport, cinc estan passant el confinament a casa la seva família, amb tots ells es manté el suport telefònic diari.

Durant aquest període  el treball amb les persones usuàries s’ha estructurat en tres grans blocs:

1.       Seguiment per part de les persones usuàries dels serveis de les recomanacions generals de prevenció, protecció i higiene adreçades a la població general, oferint suport pedagògic i visual a les llars per garantir el compliment, i supervisant la compra dels productes higiènics necessaris.

Tant pel què fa a les mesures d’higiene personal, com a les tasques de neteja i desinfecció de la llar amb suport (seguint la Guia d’actuació a llars residències).

Utilització d’un servei de càtering extern a les llars amb suport per evitar acudir als supermercats i la manipulació d’aliments i reduir el risc de contagi.

2.       Suport emocional i acompanyament durant el confinament. Les implicacions de l’aïllament i la ruptura del funcionament habitual i de participació comunitària de les persones ha requerit de major suport per a la gestió de les pors i estats de preocupació i angoixa associats a la pandèmia.

S’ha demanat major implicació a les famílies, per tal que augmentessin la freqüències dels contactes telefònics als seus familiars com a mostra d’escalf a pesar de la distància.

Coordinació amb professionals de referència de CSMA Benito Menni de Granollers en els casos que ha estat necessari un major suport farmacològic, gràcies també a ells per la celeritat en les intervencions requerides.

3.       Oferir alternatives d’ocupació per fer més tolerable el confinament, fet que ha requerit d’una important dosi de creativitat i adaptació al moment actual per part de l’equip.

S’han programat diverses d’activitats físiques (exercicis grupals d’estiraments i dansa, caminades a les terrasses complementades amb exercicis,  i activitat de pujar i baixar escales,...); s’han facilitat exercicis d’estimulació cognitiva (sopes de lletres, sudokus, repàs escolar, s’han proporcionat llibres de lectura...). I en funció de les motivacions i preferències  de cada persona s’han proporcionat activitats per poder realitzar dins la llar (costura, noves tecnologies,...).

També ha set necessari establir pautes facilitadores de la convivència (estructurar moments d’espais comuns i d’ús de la televisió) i mediar en conflictes inherents a una convivència tant intensa i duradora en el temps.

Des de Direcció de Fundació Lar l’entitat es vol fer un ampli reconeixement a l’esforç, dedicació i implicació dels professionals que conformen l’equip d’habitatge, pel seu gran treball en aquests moments tant complicats davant la situació de risc relacionada amb la Covid-19.

Molta salut i ànims per a tots i totes.